VZDĚLÁVÁME DIGITÁLNÍ OBČANY #COMPETENCES
Jak vést mladé lidi k morálnímu, ohleduplnému a etickému chování ve
virtuálním světě? Rada Evropy proto vytvořila popis vlastností, které
demokratické chování umožňují nebo k němu přispívají (Competences for
Demotratic Culture - CDC). V rámci projektu #COMPETENCES chceme osvětlit
specifika virtuální komunikace a motivovat a vybavit formální i neformální
vzdělavatele tak, aby měli chuť, odvahu a nástroje věnovat se podpoře
demokratických hodnot také v kontextu sociálních sítí a internetu.
O CO JDE?
V rámci projektu #COMPETENCES chceme osvětlit specifika virtuální komunikace a motivovat a vybavit
formální i neformální vzdělavatele tak, aby měli chuť, odvahu a nástroje
věnovat se podpoře demokratických hodnot také v kontextu sociálních sítí a
internetu. Pro děti a mladé lidi jsou sociální média
nedílnou součástí jejich každodenního života. Přes devadesát procent
náctiletých někdy použilo nějaké sociální médium a tři čtvrtiny mají založený
profil aspoň na jedné sociální síti. Více než polovina mladých v Evropě
navštěvuje sociální sítě každý den. Ve světle těchto statistik je jasné, že čím
dál tím větší poměr mezilidských interakcí neprobíhá tváří v tvář. Morálka, respekt a etika jsou však stále nezbytným východiskem pro
jakoukoliv komunikaci mezi lidmi v demokratické společnosti. Rada Evropy proto
vytvořila popis vlastností, které demokratické chování umožňují nebo k němu
přispívají (Competences
for Demotratic Culture - CDC).
Patří sem například:
CHÁPÁNÍ KULTURNÍCH
ROZDÍLŮ
KRITICKÉ UVAŽOVÁNÍ
POROZUMNĚNÍ HODNOTÁM
LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI
UVĚDOMĚNÍ SEBE SAMA
Cílem projektu #COMPETENCES je shromáždit
a vytvořit nástroje pro rozvoj těchto vlastností a dovednostní a poskytnout je
těm, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi (učitelé, vedoucí oddílů a
zájmových skupin, sociální pracovníci…).
PROČ JE TO NUTNÉ?
Sociální média zbavila jejich uživatele
stresu z hovoru s cizími lidmi, snížení zábran má svoje pozitivní i
negativní důsledky. Mladí se mohou snáze zapojit do dobrovolné činnosti a
pomáhat druhým, vyměňovat si tipy na zajímavé kulturní akce či najít nové přátele
s podobnými koníčky. Na druhou stranu nebylo nikdy snazší někoho pomluvit,
očernit nebo rozšiřovat poplašné či přímo lživé články. Uživatelé chráněni
relativní anonymitou sítě spoléhají, že neponesou následky svého chování.
CO S TÍM?
Chceme osvětlit specifika virtuální
komunikace a motivovat a vybavit formální i neformální vzdělavatele tak, aby
měli chuť, odvahu a nástroje věnovat se podpoře demokratických hodnot také
v kontextu sociálních sítí a internetu.Výstupy projektu se budou opírat o
rozsáhlou rešerši stávajících zdrojů (např. výstupy vzdělávacích projektů škol
všech stupňů, neziskových organizací, vládních institucí apod.) a zároveň o
zkušenosti a potřeby učitelů ZŠ a SŠ, vedoucích zájmových oddílů či dětských
skupin a sociálních pracovníků NZDM. Účastníci
fokusních skupin se mohou ve spolupráci s experty podílet na výběru a přípravě
aktivit, které povedou děti a mladé lidi k demokratickému chování nejen na
síti.Výstupem bude sada aktivit/modelových hodin, se kterou budou zájemci z
řad vzdělavatelů seznámeni na jaře 2017 prostřednictvím série pěti praktických
workshopů. Sada bude dále volně k dispozici po skočení projektu.
Popsané aktivity budou probíhat současně v
dalších šesti zemích Evropy. Díky tomu budeme mít příležitost informovat vás
také o nejzajímavějších praktických výstupech ze Srbska, Chorvatska, Rumunska,
Běloruska, Arménie, Bulharska.
|
CHÁPÁNÍ KULTURNÍCH
ROZDÍLŮ
|
|
KRITICKÉ UVAŽOVÁNÍ
|
|
POROZUMNĚNÍ HODNOTÁM
LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI
|
|
UVĚDOMĚNÍ SEBE SAMA
|
Žádné komentáře:
Okomentovat